Monday, February 21, 2011

Swimming In A Leotard

THEY HATE U.S. FOR OUR FREEDOM, THE ART MARKET BUSY

Enrica Dardes

A former dimly lit underground parking, a scenario sometimes postmodern, with small red metal box by the door, as if they were treasures, at the same time showcases the individual works. This is the location in which took place Saturday, February 19 They hate us for Our Freedom , the exhibition curated by Claudia Jordan and Joseph Racanelli. Inside the
CSOA Busy Market (formerly the municipal market in the neighborhood Poggio Franco, ed) to Bari contemporary art, as in a performance worthy of respect, for one night was the protagonist of the scene.
Despite the ups and downs related to precarious place, these two young people have rallied Bari Puglia thirteen artists to express their views on the current state of the art in the beautiful country and beyond.
Claudia Jordan attended the Accademia di Belle Arti di Bari, and later, a master of contemporary art curator at La Sapienza University in Rome, Giuseppe Racanelli, however, is a doctoral student in Sociology of Law at the University of Bari
"The idea of \u200b\u200bthis exhibition was born from the thesis of Joseph on Pier Paolo Pasolini and censorship. This was an opportunity to expand a bit 'about my horizons, ranging insieme a lui sulle esperienze dell'arte contemporanea di cui era totalmente a digiuno. A dicembre, poi, ho visto lo spazio del mercato e me ne sono totalmente innamorata. Nel giro di un mese ho abbozzato il progetto e ne ho parlato con Giuseppe, poiché lui aveva dei contatti con i ragazzi del mercato. Gli è piaciuto immediatamente. Abbiamo fatto vari sopraluoghi e scelto i box come spazi utilizzabili. Io mi sono occupata dei contatti con gli artisti, scelti in base al loro percorso di lavoro, in maniera tale che potesse combaciare meglio col tema”, ci riferisce Claudia Giordano.
Il titolo The hate us for our freedom è l’emblema dell’ambiguità del concetto in sé di arte, di ciò che ne sancisce la libertà per definizione, e le sue restrizioni. Gli articoli 21 e 33 della Costituzione italiana riportano rispettivamente che “tutti hanno diritto di manifestare liberamente il proprio pensiero” e che “l'arte è libera e libero ne è l'insegnamento”. L’elemento sul quale hanno puntato i curatori e gli artisti è, però, la precisazione dello stesso art. 21 che afferma inoltre che “sono vietate le pubblicazioni a stampa, gli spettacoli e tutte le altre manifestazioni contrarie al buon costume. La legge stabilisce provvedimenti adeguati a prevenire e a reprimere le violazioni”.
Pertanto, in una realtà come quella attuale in cui il comune senso del pudore has blurred boundaries, artists, all more or less in their thirties, expressed with force and vehemence of their thinking, often referring to pressing current events, not only political.
The image of the poster sums up the whole concept of the exhibition: raven blacks, away from the city "civilized", affected by a beacon that reminds one of the police. Hence the connection with the place and the title They hate us for Our Freedom .
The original cut and the various works involved, intrigued and concerned by the numerous visitors. A Passio Christi (most often one of the scenes and notes the history of art), represented by two sculptures small to represent the Messiah about to devour un'adorante Mary Magdalene at his feet. In the "next room" a bed, covered with a red cloth and fancy eye-catching, with a red sequin "bunga bunga, close to the shape of a golden girl. Going beyond a mystical representation - it sounds like a Madonna - with a host of small candles at his feet, next to another small room converted into a disturbing confession. In addition to criticism of a religious, not political lacks the innate accompanied by a video hard di Mameli soundtrack.
addition to these many other works of thirteen artists (Sara Basile, Livio Caione, Loredana Cascione, Pierluca Cetera, Claudia Giannuli, Annalisa Macagnino, Fabio Mazzola, Pierpaolo Miccolis, Paracity Guerrilla Art, Pastike, Patrizia Piarulli, Claudio Ranieri, Giuseppe Sassanelli) che hanno esposto le loro opere in questo scenario singolare, ma assolutamente calzante proprio per il suo essere completamente sciolto dai circuiti abituali dell’arte. La stessa curatrice ci ha detto “È stata una scommessa, per tanti motivi, primo fra tutti portare il popolo dei vernissage in un luogo così tanto diverso dal solito, e soprattutto con una connotazione politica così evidente. Però l’esito è stato decisamente positivo. Tantissima gente è venuta a vedere la nostra exposure and we are very satisfied. "

0 comments:

Post a Comment